Torsk

Skrevet av Kristin Bjørge - 12 Mar 2014 Matvarer

Sjømat inneholder nesten alle de sentrale næringsstoffene som kroppen trenger. Torsken har en mild smak som passer til mye. Du får den fersk eller fryst, hel, i skiver eller som filet. Torsken skiver lett og bør derfor ikke deles i for små skiver.

Torsken er fettfattig og en god proteinkilde. Den har alle de essensielle aminosyrer vi trenger som byggeklosser for kroppen vår. Torsken er også rik på vitamin B12 og selen. Vitamin B12 er viktig for normal nervefunksjon og dannelse av blodceller. Selen er en viktig antioksidant som beskytter cellene i kroppen mot skade. En porsjon på 200 gram dekker mer enn dagsbehovet for vitamin B12 og selen.

I tillegg inneholder torsk marine omega-3 fettsyrer som er godt for utvikling og oppbygging av hjernen, og vitamin D som er nødvendig for normal styrking og oppbygning av skjelett og tenner. Nyere forskning viser at vitamin D også hjelper til i andre viktige funksjoner i kroppen. Det er viktig for våre muskler, vårt hjerte, våre lunger og vår hjerne, og kan hjelpe til å bekjempe infeksjoner og forebygge kreft. 

Torsken er kanskje ikke så pen å se på, men god og næringsrik! Klikk HER for oppskrift på fiskegrateng med torsk.


Del dette:
user_avatar

Kristin Bjørge

Ernæringsrådgiver og gründer av KB Ernæring.

blog comments powered by Disqus

Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/home/kbernmxp/public_html/files/tmp) in Unknown on line 0