Surdeigsbrød

Skrevet av Kristin Bjørge - 17 Mar 2014 Matvarer

I går la jeg søndagsturen til gårsbutikken Duggurd på Øverland gård. En sjarmerende liten butikk med spennende, gode matvarer. Jeg dro derfra med et surdeigsbrød og langtidskokt kraft. Surdeigsbrødet var nydelig! Jeg har prøvd meg på surdeigsbrød før, og jeg laget også min egen starter. Det ble ikke særlig vellykket. Brødet ble rett og slett for surt. Spiselig for meg, men ikke for datteren min. I går ble jeg forsikret om at det må en del forsøk til for å få det perfekt. Jeg må nok bare brette opp ermene og prøve igjen. Da skal jeg begynne med en surdeigskultur som allerede er dyrket frem, noe Duggurd kan levere.                                    

Inspirert av mitt besøk i går kommer det her noen ord om surdeigsbrød.

Tradisjonen om surdeig er flere tusen år gammel. Surdeig var vanlig å bruke før vi hadde tilgang til fersk gjær. Da ble deigen hevet med en surdeigskultur (starter). Denne kan du lage selv, eller du kan få en avlegger (som jeg skal). Surdeigskulturen er basert på mel og vann som gjærer i flere dager, og består av gjærsopp og melkesyrebakterier som finnes naturlig i kornets skall. Det er disse som utvikler seg og får brødet til å heve, og det er melkesyrebakteriene som gir den syrlige smaken. Surdeigskulturen må pleies og mates for at den skal utvikle seg. Når den har stått lenge nok kan du ta en bit av den og lage brød.


Helsefordeler
I følge en finsk studie skal surdeigsbrød mette lenger og gi mindre blodsukkerstigning. Lavere blodsukkerstigning vil si at du har en jevnere blodsukkerkurve og lavere insulinrespons, og er absolutt positivt for helsen. Økt metthetsfølelse skal ifølge forskerne være grunnet økte nivåer av to forløpere til aminosyren tryptofan. Dette fører til økte tryptofannivåer og igjen til økt serotinindannelse. Økte serotinnivåer kan redusere appetitt, sult og matinntak.


Fordi deigen langtidsheves økes tilgjengeligheten av mineralene i melet. Fytinsyren som binder mineraler og reduserer opptaket av dem, brytes ned av bløtleggingen av melet. Du vil derfor få mer nytte av næringsstoffene i et surdeigsbrød enn brød du kjøper i butikken. Det sies også at mennesker som reagerer på gluten tåler surdeigsbrød bedre.


I dag skal jeg lage suppe med kraft fra Duggurd, og jeg skal servere surdeigsbrød til. Lurer på om datteren min vil like dette brødet?

surdeigsbrd.jpg


Jeg har hentet informasjon fra Lise von Kroghs blogginnlegg: Naturlig sunn med surdeigsbrød. Ønsker du å lære mer om surdeig, kan du ta en titt her, surdeig.no


Del dette:
user_avatar

Kristin Bjørge

Ernæringsrådgiver og gründer av KB Ernæring.

blog comments powered by Disqus

Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/home/kbernmxp/public_html/files/tmp) in Unknown on line 0