Ikke bare blåbær

Skrevet av Kristin Bjørge - 04 Aug 2014 Matvarer

Blåbær er ikke bare blåbær. De er små kraftfulle fargesterke bær proppfulle av antioksidanter. I Norge finner vi blåbær viltvoksende i skogen eller dyrket på busker, såkalte hageblåbær. Hageblåbær er større og søtere enn skogsblåbær, og blåfargen er begrenset til skinnet.

Hovedvirkestoffet i blåbær er flavonoider, og spesielt antocyaniner. Antocyanin er fargestoffet som gir blomster og bær den røde, lilla eller blå fargen. Disse fargestoffene er kjent for å ha helsebringende effekter og antioksidative egenskaper. Jo mer fargerike, jo bedre er det. Flavonoidene kan bidra til å reparere celleskade, forebygge kreft, redusere betennelsesnivået i kroppen og forsinke aldringsprosessen.

GODT FOR ØYNE, BLODKAR OG BLODSUKKERNIVÅ

Flavonoidene kan forebygge eller bremse utviklingen av aldersbetingede øyesykdommer og hjertesykdom, ved at de virker positivt inn på blodsirkulasjonen og dermed også oksygentilførselen. Flavonoidene har vist seg å kunne redusere blodsukkernivået, og kan også virke stabiliserende og styrkende på karveggene.

Blåbær kan altså være godt for øynene, og kan brukes som støttebehandling ved diabetes, både med tanke på blodsukkerreduksjon og på grunn av økt oksygentilførsel og styrking av små blodkar. Blodkarlidelser følger ofte med diabetes.

GODT FOR FORDØYELSEN

Blåbær kan også brukes for å regulere fordøyelsen. Blåbærsaft kan brukes mot diaré, og et høyt inntak av friske blåbær kan for mange virke mot forstoppelse.

I tillegg til flavonoider inneholder blåbær også A, B og C-vitamin. C-vitamin fungerer også som en antioksidant og fremmer opptak av jern i tarmen. Litt blåbær sammen med havregrøten vil derfor hjelpe på opptak av jern fra havren. C-vitamin styrker også immunforsvaret og er nødvendig for dannelse av bindevev i hud, sener og bein.

BLÅBÆRLYKKE

Vi har vært på tur i fjellet, og vi fant mye blåbær på vår vei. Det ble blåbær både i munnen og i koppen.

bilde_28.JPG

bilde_2_47.JPG

Er du glad i å plukke bær vil jeg absolutt anbefale deg å plukke blåbær nå. Brukes til syltetøy, saft, i muffins, på müslien, i havregrøten, i smuldrepai eller for eksempel i hjemmelagde havrekjeks. Det du ikke bruker nå kan du fryse ned og ta opp ved behov.

2014-06-10_08.06.52.jpg

Bilde: Selvplukket blåbær fra fryseren, rett på havregrøten. Perfekt frokost! 

bilde_1_45.JPG

Bilde: Nyrørt blåbårsyltetøy. Ingen søtning er nødvendig!


www.frukt.no
www.bama.no
Bruset & Tveiten: Helse på grønn resept.


Del dette:
user_avatar

Kristin Bjørge

Ernæringsrådgiver og gründer av KB Ernæring.

blog comments powered by Disqus

Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/home/kbernmxp/public_html/files/tmp) in Unknown on line 0