Tilbake til røttene

Skrevet av Siri - 19 Oct 2014 Litt av hvert

Min vei til matvaner som gjør både meg og magen glad

Jeg er en av KB Ernærings faste følgere og har nå fått æren av å skrive et innlegg her om min vei til det kostholdet jeg har nå, som fungerer like godt til fest som til god helse. Det er en fantastisk følelse å kunne slappe av og kose meg med maten. Da kan jeg gi den akkurat den plassen den fortjener i livet, hverken mer eller mindre. Enkelt er det også, det tok bare litt tid å komme hit.

Knute på magen

Mine utfordringer med mat startet da jeg var ganske liten, med «knute på magen» som jeg kalte det, etter en tøff antibiotikabehandling. Av den grunn hadde jeg ofte dårlig matlyst og mye trøtthet store deler av dagen. Jeg levde nok på det som var et typisk «sunt norsk kosthold» med mye gjærbakst, en del halvfabrikata og melkeprodukter som en betydelig andel av det jeg fikk i meg. Ingen lege fant ut av disse mageplagene mine heller. Som ung voksen ble jeg mer bevisst sammenheng mellom enkelte ting jeg spiste og magen som slo seg vrang i etterkant. Dermed begynte eksperimenteringen med å utelukke matvarer jeg mistenkte gjorde meg dårlig. Selv om jeg til slutt hadde kuttet ut ganske mange ting og fylt på med det som til enhver tid ble sagt var sunt for kroppen, ble jeg liksom ikke bedre.

Ikke vær din egen forsøkskanin, snakk med en ekspert!

Jeg har forsøkt Candida-diett, Lavkarbo, Kjernesunn-bøkene, Vegetar, RAW Food og Supermat i den rekkefølgen. Mye har fungert godt i perioder, men dyrt og slitsomt har det også vært, og noe varig godt resultat lot vente på seg. Er det et råd jeg vil gi til andre som har holdt på som meg, så er det derfor å gå til en fagperson. Det første gode resultatet kom da jeg fikk hjelp av en som er utdannet på området og som kunne rydde litt i mine noe misforståtte ideer om hva som var et godt kosthold. Hun satte meg også på en utelatelsesdiett for å finne ut om jeg hadde noen matintoleranser. Jeg fikk noen gode aha-opplevelser. Jeg fikk en systematisk plan, bygget på solid faglig grunnlag, som også var enkel å følge. Det første jeg merket klart ved hjelp av dette var at brødmat og de fleste kornvarer var å be om trøbbel. Melkeprodukter var heller ingen suksess. Halvfabrikata, godteri og mange typer snacks ga meg mageknip. Dette opplegget fikk meg opp et stort hakk i form og jeg lærte meg å bake ganske gode glutenfrie rundstykker. Jeg begynte også med å alltid ha med «nødproviant» som nøtter og en frukt i vesken, som jeg kunne spise om jeg var langt hjemmefra. I lang tid har dette vært helt greit og mange av plagene mine holdt seg borte så lenge jeg var flink hver dag til å passe på maten.

«Spis mat, ikke for mye, mest grønt»

Men jeg var ikke helt i mål. Syntes soya var skikkelig pyton! Jeg ble lei. Lei av å lage all spesialmaten for å erstatte brødmat og melkeprodukter og av at alt fokuset mitt ble på om mat var «dårlig» for meg eller ikke. Sånn sett hadde kostholdseksperten jeg snakket med hjulpet meg med å løse mage/mat-problemet et stykke på vei, men ikke funnet noe som kunne avhjelpe problemet eller «kurere» magen min så jeg slapp å følge en diett.

Så, jeg leste og leste om kosthold, matvarer, mathistorie og helse, men en kan jo bli gal av alle teoriene til slutt! Jeg måtte sette meg ned og tenke meg godt om. Ta med meg det jeg hadde lært, men også bestemme meg for hva jeg hadde tro på for min egen del. Et sted leste jeg den amerikanske kostholdsjournalisten Michael Pollans motto som umiddelbart talte til meg i all sin enkelhet: «Spis mat, ikke for mye, mest grønt» Tenk om det kunne være så enkelt!

Siri_collage_kraftsuppe_kjtt.jpg

(Bilde venstre: Suppe på kraftbein av lam med norske rotgrønnsaker og chilipølse. Bilde høyre: Hjortekjøtt fra familiegården Vetvik, til høstgryte)

Mormors kjøkken

Det fikk meg til å tenke på det kostholdet min mormor hadde og drømte meg tilbake til hennes kjøkken. Hun serverte oss frukt og bær i alle varianter fra egen hage, fersk suppe, fårikål og annen tradisjonskost. Hun spiste slik jeg husker det med så stor glede, og uten å skjele nevneverdig til de rådende teorier rundt næringsinnhold, fett og vitaminer. Hun var opptatt av at vi barna som vokste måtte ha skikkelig næring, gjerne helmelk og skikkelig kraftkost. Da jeg var liten på 70- og 80-tallet var fettet nettopp blitt utpekt til den store synderen mot folkehelsen, men det fnøs mormor av og smurte tykt lag med smør på den hjemmebakte skiva, og helte opp et glass helmelk som var tuklet mindre med enn det den er i dag.

Minnene fra besøkene hos mormor fikk meg til å tenke på utviklingen i matvareproduksjon og på alt vi ikke vet om mye av maten vi putter i kroppen. Hvor lenge den har stått på hylla. Hvor fargen kommer fra. Hvorfor noen produkter aldri blir dårlige enda de liksom skal være ferskvarer. Pluss en hel haug med både dyre- og miljøhensyn som for så vidt er et sidespor med tanke på magen, men viktige for meg. Jeg ville tilbake til noe grunnleggende enkelt og godt som kunne fungere.

Ovnsbakt_torsk_redigert.jpg

(Bilde: Ovnsbakt torsk med pepperoni og hakkede nøtter)

Vårt daglige brød (pluss smør og noen liter kraft)

Jeg bestemte meg for å starte med å legge til mat med hjemmelaget kraft i familiens kosthold og å finne en form for brødbaking som kunne fungere for magen min (selv om jeg egentlig ikke trodde helt det gikk an). Jeg måtte bare prøve. Jeg gikk i gang med å koke kraft, fant bloggen «Fra jord til bord» skrevet av tradisjonskost-entusiast Gry Hammer, med oppskrift og masse informasjon om alt det gode tradisjonskost gjør med mage og helse. Om surdeig og bløtlegging som gjør korn, nøtter og frø bedre for magen. Om melkesyregjæret mat som surkål og annet som er rene medisinen for fordøyelsen. Jeg hadde lest mange matblogger før, så selv om dette appellerte til meg, tok jeg de begeistrede beskrivelsene om virkningen av denne norske tradisjonskosten med omtrent en halv kilo salt da jeg satte i gang å kokkelere og bake brød.

Siri_collage_Thorsbrd.jpg

(Bilde: Langtidshevet brød - Thors brød)

Surdeigsbaking er på forsøksstadiet enn så lenge, så i mellomtiden bruker jeg en annen vri med laang hevingstid og en mikroskopisk mengde gjær per brød, etter en oppskrift jeg fant bakpå en pakke med Helios økologisk 4 korn Bakemel. Jeg kjøpte økologisk smør av god kvalitet og jeg spiste kraft i supper og andre matretter så ofte jeg kunne. Og dette har fungert bra siden. Jeg er endelig fornøyd, og det er magen min også. Og ikke minst er jeg METT på en helt annen måte enn da jeg tok fire-fem forskjellige supermatpulver i blender’n sammen med noe sunn olje, eller vegetar/Rawfood favoritten salat med squash-pasta og avokado. Magen ble full av det, og det er sunt og bra på mange måter, men den gode metthetsfølelsen ga det meg ikke. Etter et måltid nå med enkle, og grunnleggende gode, ingredienser er det som om kroppen forteller meg med et fornøyd sukk; endelig har du skjønt hva jeg har trenger!

Det beste av alt

Det eneste jeg fremdeles gjør er å holde godteriet til lørdagen, jeg holder meg unna måltider med mye melk i, samt bakervarer av dårlig kvalitet og det er virkelig ikke noe offer. En stund frem i tid har jeg planer om å teste ut melk som er mindre tukla med, men det er litt mer vrient å få tak i, så jeg nøyer meg med å bruke moderate mengder av skikkelig smør, ost og rømme fra Duggurd eller Rørosmeieriet når jeg har lyst. Ellers lager jeg fremdeles gode smoothier og salater om sommeren, putter supre Chiafrø som er fulle av god næring i syltetøyet jeg lager, og jeg har oppskrifter på annen vegetarmat og Rawfood som jeg også bruker. Forskjellen er at jeg med inspirasjon både fra mormors kjøkken og fra andre som driver med formidling av tradisjonskosthold, har fått på plass et enkelt fundament i kostholdet mitt som jeg kan hvile trygt på og spise meg glad av – og da tåler jeg faktisk litt av alt annet også når jeg skulle falle for fristelsen.

Hilsen fra Siri

IMG_1273.JPG

Takk for at du deler med oss Siri!

Siri håper hennes historie kan være til inspirasjon for andre som også har utfordringer med mat. Du kan også finne din oppskrift for en sunnere og friskere hverdag.

Siri deler gjerne sine matoppskrifter med oss. Legg igjen en kommentar under om du ønsker at vi skal legge ut en av Siris oppskrifter. Del gjerne dine erfaringer her også.


Del dette:
user_avatar

Siri

blog comments powered by Disqus

Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/home/kbernmxp/public_html/files/tmp) in Unknown on line 0