Pimp skolematen min

Skrevet av Kristin Bjørge - 04 Apr 2014 Litt av hvert

Eller matpakken om du vil. Hva skal vi ha i den? Hvordan kan vi friste barna våre, eller oss selv, med god næringsrik mat? Må det være brødskive hver dag? Dette er spørsmål jeg tror mange kjenner seg igjen i. Tidspress og manglende kreativitet er stikkord som gjør at matpakken muligens blir nedprioritert og ikke like næringsrik som vi egentlig ønsker. Kanskje har du kresne barn også, som bare vi ha et begrenset utvalg mat.

Matpakken bør inneholde visse matvaregrupper for å være et komplett måltid. Et måltid som gir god næring. Vi vet jo at god næring legger grunnlaget for god læring, konsentrasjon og energi for en lang skoledag. God næring er like viktig for oss voksne. 

helsedirekt.jpg

 

Hva bør matpakken inneholde?

En matpakke trenger ikke bare være brødskiver. Det kan også være rester fra gårsdagens middag, en salat, hjemmelagde grove muffins med ost og skinke, hjemmelaget suppe på termos osv. For at matpakken skal være et ernæringsmessig fullverdig måltid bør den inneholde gode proteiner, naturlig fett og grove karbohydrater. Proteiner er viktige byggeklosser for voksende kropper, og har en rekke oppgaver i kroppen. Naturlig fett gir energi og er viktig for cellene, hjernen og immunforsvaret. Karbohydrater gir oss energi, samt fiber som metter og er godt for fordøyelsen.

PicMonkey_Collage.jpg

Når du skal sette sammen matpakken bør du velge mat fra disse tre gruppene:
• Egg, kylling, fisk, annen sjømat, kalkun, ost, erter, bønner, linser osv.
• Grønnsaker, frukt og bær: Gulrot, tomat, paprika, agurk, blomkål, brokkoli, salat, avokado, eple, bringebær, blåbær osv. Inkluder gjerne også nøtter og frø.
• Grovt brød (gjerne hjemmelaget), grove kornprodukter, knekkebrød, fullkorns-lefser, fullkornspasta.

Om dere ikke får til dette hver dag, fortvil ikke. Tenk grønt, grovt og naturlig, og husk at det er helheten i kostholdet som gjelder. Jeg synes ikke sukkerholdig mat som kaker, søte muffins, loff, boller osv passer som skolemat og anbefaler at dette unngås. Det samme gjelder søte drikker. Vann eller melk er best. 


En liten utfordring - er du med?

Headingen på dette innlegget er pimp skolematen min. Jeg mener ikke at matpakken skal inneholde vakre kreasjoner og fantasifigurer (sånn er det i hvert fall ikke hos oss), men at vi med enkle grep kan gjøre den litt mer spennende, variert og ernæringsmessig riktig. La oss hjelpe hverandre - la oss inspirere hverandre! Jeg oppfordrer dere til å ta bilder av matpakker dere lager som inspirasjon for andre. Dette trenger nødvendigvis ikke være skolematen til barna, men også din egen matpakke eller nisten til tursekken. Er det en matboks full av frukt og grønnsaker, herlig! Det liker vi!

bilde_6.JPG

Ta bilde og legg det ut på Instagram med #pimp_skolematen_min. Bruk også @kbernaring så jeg vet når dere legger ut. Jeg vil samle gode matpakkebilder her på bloggen og vise dem frem etter hvert.

Knips i vei! La oss bli inspirert! :)

ER-DU-MED?


Del dette:
user_avatar

Kristin Bjørge

Ernæringsrådgiver og gründer av KB Ernæring.

blog comments powered by Disqus

Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/home/kbernmxp/public_html/files/tmp) in Unknown on line 0