Lag en plan...

Skrevet av Kristin Bjørge - 01 Oct 2014 Helse

Det er en stund siden siste blogginnlegg. Tiden flyr avgårde med jobb, planlegging og andre hverdagslige ting. Slik er det vel for alle. En ting er sikkert, det skjer mye spennende! Jeg har blant annet bidratt i flere artikler for KK.no, noe jeg selvfølgelig synes er veldig gøy.

I en av saken ble jeg spurt om hvordan vi best kan komme tilbake til hverdagsrutinene etter ferien. Tittelen på artikkelen er «Få bukt med søtsuget», og kan leses HER. Jeg mener planlegging er en av de viktigste faktorene for å klare å endre vaner, og så holde på dem. Her kommer det derfor et lite innlegg som omhandler nettopp dette.

Lag en plan

I en hektisk hverdag er det viktig å planlegge kostholdet for familien, og for seg selv. Jeg kjenner også at dette kan være utfordrende, men likevel så utrolig viktig. Planlegging er noe jeg jobber med sammen med mine klienter. Det er nemlig viktig å sette av tid for å planlegge middager og andre måltider, gjerne for én uke av gangen. Vi har hektiske liv og det er ikke alltid vi strekker til slik vi ønsker. Når planleggings-jobben først er gjort, er det så mye bedre å komme hjem etter en lang arbeidsdag. Det synes i hvert fall jeg. Har vi maten i hus og vet vi hva vi skal spise, blir tiden etter jobb og skole mindre stressende.

shutterstock_173332478.jpg

Føler du deg fanget av «tidsklemma»? Er middagen et ork hver dag? Ønsker du å endre dine kostholdsrutiner?

Med litt planlegging kan hverdagen bli mindre stressende. Her får du 5 råd som kanskje kan gjøre din hverdag lettere:

  • Sett av 1 time én dag i uken til planlegging av en UKESMENY.
  • Inkluder hele FAMILIEN. Gjør noe hyggelig ut av planleggingen. 
  • Ha RAMMER for hva rettene skal inneholde, for eksempel én del grønnsaker, én del protein (fisk, kjøtt, egg, bønner) og én del karbohydrat (villris, potet, fullkornspasta). Bruk dette i planleggingen og la alle komme med sine ønsker.
  • Bruk ulike kokebøker eller internett for INSPIRASJON til sunne næringsrike måltider.
  • Lag en HANDLELISTE på bakgrunn av ukesmenyen, og bruk denne i butikken. Dette minsker impulskjøpene og vil mest sannsynlig føre til bedre matvarevalg.

Fyller du skapene med sunn, god og næringsrik mat, er det også denne maten som vil spises.

kjleskap.jpg

Vi er halvveis ut i høstferieuken. Planlegging av ukesmenyen står derfor kanskje ikke på topp akkurat i dag. Legg det likevel på minnet. Kanskje du kan innføre én times familietid søndag kveld for planlegging av kommende uke? Har du noen gode tips du vil dele, legg gjerne igjen en kommentar her.

Ønsker du å lese de andre artiklene jeg har bidratt i for KK.no finnes de her: "Dropp mye hvitløk før sengetid" og "Blir du sulten før sengetid?"

Jeg ønsker dere alle en riktig god høstferie! 

Kristin :)

 


Del dette:
user_avatar

Kristin Bjørge

Ernæringsrådgiver og gründer av KB Ernæring.

blog comments powered by Disqus

Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/home/kbernmxp/public_html/files/tmp) in Unknown on line 0