JA TAKK WHO

Skrevet av Kristin Bjørge - 05 Mar 2015 Helse

Som mange kanskje blir provosert av dette innlegget, blir jeg provosert av kulturen med "kos" som har fått innpass i dagliglivet vårt. Det er stadig anledninger for å kose seg litt ekstra, og kosen har blitt ensbetydende med inntak av store mengder kaker, godteri og brus på alle arenaer.

Jeg må først starte med å si at en god hjemmelaget kake er både godt og greit, av og til og i moderate mengder. Det er imidlertid viktig å huske at sukkeret i denne kaken, og sukkeret vi får fra godteri og brus, ikke gir oss nyttig næring. Sukkeret forbruker faktisk av kroppens mineraler for å brytes ned. Sukkeret forbruker uten å tilføre, og tar plass fra annen nyttig og god mat. Derfor sier jeg av og til, og i moderate mengder. 

NYE RETNINGSLINJER FRA WHO

Det er svært gledelig at WHO nå setter vårt sukkerinntak på agendaen med nye retningslinjer. WHO anbefaler at daglig inntak av tilsatt sukker skal utgjøre mindre enn 10 E% (energiprosent). Nå presiseres det i pressemelding 4. mars 2015 at en ytterligere reduksjon til under 5% vil gi en enda større helseeffekt. For å gjøre dette forståelig for alle utgjør 5 E% 100 kcal pr dag, ved et energiinntak på 2000 kcal. Dette utgjør 25 gram sukker (10 sukkerbiter). Til sammenligning inneholder en halv liter cola 25 sukkerbiter.

Coca cola_sukkerbiter_kbernaring.jpg

Tilsatt sukker omfatter glukose, fruktose og sukrose (bordsukker), samt sukker som finnes i honning, sirup, og fruktjuice og fruktkonsentrater.

HVORFOR REDUSERE SUKKERINNTAKET

WHOs mål er å fortsette arbeidet med å stanse utviklingen av diabetes type 2 og overvekt, samt redusere antallet av mennesker som dør for tidlig som følge av kronisk sykdom. Disse nye retningslinjene signaliserer sterkt den negative effekten sukkerholdig mat og drikke kan ha for oss.

Vi vet at et høyt inntak av sukkerholdig mat og drikke øker risikoen for karies, overvekt og diabetes type 2. Forskning viser at barn med et høyt inntak av sukkerholdig drikke har økt risiko for overvekt, sammenlignet med barn som drikker lite sukkerholdig drikke. I følge Helsedirektoratet bidrar brus, saft og godteri med mesteparten av sukkeret i alle aldersgrupper. Gjennomsnittlig bidro brusforbruket med ca 6 kg sukker pr person i 2011. Dette er 16,5 gram sukker pr dag, og dette er kun fra brus. Omsetningen av sjokolade og sukkervarer var ca 14 kg pr person. I tillegg til disse matvarene er det også mange skjulte kilder til sukker i hel og halvfabrikata, og det er viktig at vi er oppmerksom på dette. For eksempel inneholder 1 spiseskje ketsjup 4 gram sukker. Totalt kan sukkerbelastningen i løpet av en dag bli for stor.

ALLTID EN ANLEDNING

Som jeg startet med innledningsvis har «kosen» blitt en alt for stor del av hverdagen vår. Det finnes alltid en anledning. La oss se på barnas hverdag, og starte med julen. I skolen starter julen med pepperkaker i slutten av november og varer ut i januar. Det er mye julekos og mye sukkerholdig mat i disse ukene. I sommerferien er det mange barn som spiser is hver dag. «Det er jo sommerferie», blir jeg fortalt. Utfordringen er bare at barna har sommerferie i 2 måneder. Det blir mye is! I tillegg til juleferie og sommerferie har vi også vinterferie, høstferie og påskeferie. Tre uker hvor alt er lov. Dette er bare feriene, og jeg teller over 120 dager. Vi må ikke glemme alle bursdager, kinodager, kosedager, nesten-lørdag-dager osv.

FELLES ANSVAR FOR VÅRE BARN

Jeg mener vi har et felles ansvar for at barna våre skal vokse opp i sunne og friske omgivelser. Jeg har hørt foreldre fortvile over kaker og brus som medbringes på klasseturer, salg av sukkerholdig mat og drikke på idrettsarrangementer osv. Kanskje de har et barn som sliter med overvekt og overspising. En slik tilgjengelighet vil bare gjøre det verre. La oss spare «kosen» til lørdag, og la oss innføre god og sunn alternativ "kos" resten av uken. 

smoothie_kb ernæring.jpg

Jeg nevnte overvektige barn. Jeg vil poengtere at dette gjelder alle barn, og også voksne. Selv om det ikke synes på utsiden, påfører vi kroppen mye unyttig mat og en stor sukkerbelastning. Dette kan som kjent over tid, føre til diabetes type 2 og andre kroniske sykdommer. Barn og ungdom er ikke i stand til å forstå konsekvensene av et stort sukkerinntak. Det er derfor vi som voksne må sette foten ned, og ta de upopulære avgjørelsene.

Matglede i en sunn og frisk hverdag

Ved å redusere sukkerholdig mat og drikke, kan vi fokusere på hva vi kan tilføre kostholdet vårt. Det handler om å innføre sunne, gode, næringsrike og naturlige matvarer og matvaner.

blåbær_barnehånd_kb ernæring.jpg

Det handler om matglede i en sunn og frisk hverdag. Det handler om å ta vare på de kjæreste vi har, og gi dem en frisk fremtid! Jeg sier ja takk og hurra for nye retningslinjer! Hva sier du? Legg gjerne igjen en kommentar under.

shutterstock_173332478.jpg

Kilder: Helsedirektoratet, WHO


Del dette:
user_avatar

Kristin Bjørge

Ernæringsrådgiver og gründer av KB Ernæring.

blog comments powered by Disqus

Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/home/kbernmxp/public_html/files/tmp) in Unknown on line 0